Előfordult már veled, hogy kaptál egy fontos emailt, de csak gyorsan átfutottál rajta? Utólag kiderült, hogy félreértetted és hibásan értelmezted a benne lévő információt? Ismerős-e a helyzet, amikor a munkahelyi feladatok miatt elkezdted elhanyagolni a kapcsolataid? Volt már olyan, hogy egy fontos határidőt felejtettél el és emiatt számos negatív kihívással szembesültél?
Ezek a problémák háttérében a figyelem hiánya áll. A figyelem az egyik leggyakrabban alábecsült, mégis kulcsfontosságú tényező. Ha kevés van belőle, vezethet félreértésekhez, konfliktusokhoz, eredmények romlásához és problémák generáláshoz.
Vezetőként az egyik legértékesebb képességed – a figyelem
A figyelem egy kognitív folyamat, amely során szelektálunk a külső és belső környezeti ingerek között, és a lényegesnek ítélt információkat feldolgozzuk. De miért is szelektálunk? Azért, mert nem vagyunk képesek az összes minket érő ingert feldolgozni. A szelektálás természetes és szükséges, mivel enélkül hamar ingerlékenyek, stresszesek és kimerültek lennénk.
Sok tevékenység automatikusan zajlik és nem is gondolunk bele, hogy miért éppen egy adott dologra figyelünk.
A probléma akkor keletkezik, amikor a számodra fontos területnek nem tudsz elegendő figyelmet fordítani. Ez lehet a túlterheltség következménye, amikor egy területre kell összpontosítanod, és azért más területekre kevesebb vagy egyáltalán nem jut belőle. Megtörténhet, hogy a munkahely kihívások miatt az öngondoskodás és a magánélet is háttérbe szorul. Gyakran előfordul, hogy kevesebb figyelmet szentelünk olyan területeknek, amelyek jól mennek és nem igényelnek beavatkozást. Ha egy munkatárssal, ügyféllel, üzleti partnerrel vagy egy családtággal a kapcsolat romlani kezd, amennyiben hosszabb ideig nem kap figyelmet tőled.
Vezetőként a figyelem fontossága
A vezetőknek rendkívül sok információval kell megbirkózniuk. Sok területre kell figyelni, rengeteg döntést kell meghozni nap mint nap, és ezek a döntések gyakran hosszú távú hatással vannak a teljesítményre. Az információtömeg és a stressz még jobban nehezíti vagy eltereli a figyelmet a fontos feladataktól. A figyelem hiánya vagy elvesztése hibás döntésekhez és az üzleti eredményesség romlásához vezethet. Emellett a vezetőknek gyakran szükségük van a csapatukkal való hatékony kommunikációra is, és ha a figyelmük szétszóródik, akadályozhatja a kommunikációt és felesleges konfliktusokhoz is vezethet. Vezetőként az egyik legértékesebb képességed – a figyelem, és az alábbiakban mutatok egyszerű technikákat, hogy hogyan lehet fejleszteni ezt a képességet.
Coaching és a figyelem
A coachingban az érdemi munka akkor kezdődik, amikor az ügyfél elegendő figyelmet kezd fordítani a problémájára vagy céljára. A coaching kérdések segítségével nő a fókusza és kezdenek felszínre kerülni az addig nem látható részletek. A múlt, a jelen feltárása és fókuszált figyelemmel kísérése kulcsfontosságú, hogy a jövővel tudjunk foglalkozni.
6 egyszerű technika, ami segíthet a figyelem fejlesztésében
Most, hogy felismertük a figyelem jelentőségét, nézzünk meg néhány egyszerű technikát, amely tud segíteni a figyelem fejlesztésében:
- FÓKUSZ:
Tedd fel a következő kérdéseket magadnak: „Mire fókuszálok jelenleg?”, „Vajon mi vonja el feleslegesen a figyelmemet?”, „Mi szórja szét a figyelmem?”, „Mire szükséges fókuszálnom”? - PRIORITÁSOK:
Határozd meg a prioritásaid. Készíts egy listát, amely tartalmazza ezen prioritások sorrendjét. Gondold át, hogy mire szeretnél fókuszálni a következő 1 napban, 1 hétben, 1 hónapban, 1 évben. - IDŐRABLÓ TEVÉKENYSÉGEK:
Azonosítsd azokat a tevékenységeket vagy szokásokat, amelyek sok felesleges időt vesznek el tőled. Ilyenek lehetnek például a felesleges meetingek vagy túlzott szociális média használat. Gondold át, hogy tudnál csökkenteni ezeken az időrabló tevékenységeken. - TUDATOS JELENLÉT:
Gyakorolj tudatos jelenlétet, hogy jobban koncentrálj a feladataidra és a kapcsolataidra. Nagyon egyszerű és bármikor – akár meeting közben is – használható technika: vegyél egy mély levegőt és engedd ki, miközben tudatosan figyeld, ahogy a levegő ki- és beáramlik a testedből. - KOMMUNIKÁCIÓ:
Fejleszd a kommunikációs készségeidet és gyakorold az aktív hallgatás képességét. Egyszerű kérdésekkel, például „Hogy vagy?” alkalmazásával kezdheted a beszélgetést, majd teljes figyelemmel és empátiával hallgasd meg a másikat. - STRESSZKEZELÉS:
Kezeld a stresszt! Gyakran a stressz is eltereli a figyelmet a fontos feladatoktól. A stresszkezelésben segíthet a fent leírt légzésgyakorlat, bármilyen mozgás és sport. Az is segíthet, ha munka közben felállsz, megrázod magad vagy elvégzel pár guggolást.
Összességében a figyelem az egyik legértékesebb eszköz, amely segít a hatékony döntéshozatalban, a produktivitás növelésében és az eredmények javításában. Ahhoz, hogy kihozzuk a legtöbbet a figyelemből, fontos gyakorolnunk és fejlesztenünk ezt a képességet.
Amikor évekkel ezelőtt elkezdtem coachingot tanulni, számomra sem volt könnyű ezt a képességet fejleszteni. Viszont rengeteg gyakorlással és odafigyeléssel ez egyre jobban ment, tudtam az ügyfélre, a szavaira és a viselkedésére úgy fókuszálni, hogy a legjobbat hozzam ki az együttműködésünkből.
Legyél tudatos abban, hogy mire fókuszálsz, és hogyan osztod meg a figyelmedet a mindennapi tevékenységek között. Határozd meg a prioritásaidat, és szabadulj meg azoktól az időrabló tényezőktől, amelyek elterelik a figyelmed. Gyakorold a tudatos jelenlétet, fejleszd a kommunikációs készségeidet, és legyél aktív hallgató, hogy mélyebb és értékesebb kapcsolatokat építs.