A bizalom 5 alappillére

A jól felépített bizalom növeli az együttműködés hatékonyságát és a produktivitást.

| 2023 júl 13 | Bizalom

Bizonyára mindannyian tapasztaltuk életünk során, hogy mennyire könnyű lehet eljátszani egy gondosan felépített bizalmat és mennyire nehéz helyreállítani ezt. Azonban a bizalom nélkülözhetetlen elem a vezetésben, a szervezeti és a partneri kapcsolatokban, és kritikus fontosságú az eredményesség, a produktivitás, az elköteleződés és a kreativitás szempontjából. Ezért rendkívül fontos, hogy folyamatosan fejlesszük és megerősítsük.

„A bizalmat nem lehet megkövetelni, azt minden nap ki kell érdemelni.” – Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója

A bizalom 5 alappillére

A jól felépített bizalmi légkör segíti a tudásmegosztást, csökkenti a konfliktusok számát és növeli az együttműködés hatékonyságát. Éppen ezért szeretném bemutatni Mike Cope, coach és író a BIZALOM (TRUST) modelljét, amelyet én is igyekszem követni munkám során:

  1. ŐSZINTESÉG (Truthful) – Jellemző-e a kapcsolatra a tisztesség, a becsületesség és a szavahihetőség, s ha igen, mennyire állandó?
  2. FOGÉKONYSÁG (Responsive) – A nyitottság, a mentális megközelíthetőség, az ötletek és az információk önkéntes megosztására való hajlandóság.
  3. EGYSÉGESSÉG (Uniform) – A kapcsolat kiszámíthatósága, megbízhatósága és megjósolhatósága.
  4. BIZTONSÁG (Safe) – Hajlandóság a lojalitásra, a jóindulatra, egymás segítésére, támogatására és bátorítására.
  5. KÉPZETTSÉG (Trained) – Hozzáértés, technikai ismeretek és képességek.

Az öt alkotóelem jelenléte a bizalmi többlet jellemzője. Amennyiben egy vagy több tényező mértéke csökken vagy hiányzik, könnyen előfordulhat, hogy hiány állapot jön létre. A bizalmi tőke bármely területének a csökkenése a teljes bizalmi tőke értékét áshatja alá. Például lehet valaki képzett és hozzáértő, de ha kiderül róla, hogy nem jóindulatú és nem őszinte, akkor nem fogunk tudni benne bízni.

Bizalomhiány

Példák:

  • Vállalat: Egy vezető preferenciákat mutat egyes alkalmazottak irányában, míg másokat háttérbe szorít vagy akár hátrányosan megkülönböztet.
  • Vállalkozás: A vállalkozás nem tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel, nem válaszol az észrevételeikre, panaszaikra vagy kérdéseikre.
  • Coaching: A coach tanácsot ad vagy a nyitott kérdések helyett irányított kérdéseket tesz fel.

A bizalmat alááshatja a nem konstruktív kritika, manipulatív vagy irányított kérdések, ha nem mondunk igazat, hanem azt, amit a másik fél hallani akar (Őszinteség); nem osztjuk meg a szükséges információt, elutasítjuk a másik álláspontját (Fogékonyság);  a következetlenség vagy ha más-más alkalommal különböző dolgokat mondunk vagy csinálunk (Egységesség); ha valakiről tapintatlanul beszélünk, vagy megosztjuk másokkal a ránk bízott titkokat, érzelmi fájdalmat okozunk (Biztonság); nem rendelkezünk megfelelő ismeretekkel egy adott területen, és hiányzik a gyakorlatunk (Képzettség).

Bizalomtöbblet

Példák:

  • Cég: A vállalat biztosít fejlesztői lehetőségeket és képzéseket az alkalmazottaknak.
  • Vállalkozás: A vállalkozás rendszeresen és proaktívan kommunikál az ügyfelekkel, tájékoztatja őket a fejleményekről, változásokról és információkról
  • Coaching: A coach igyekszik ugyanazokat a szavakat használni, amit az ügyfél használ a coaching folyamat során

A bizalmat növelik a nyitott kérdések, tisztelet, őszinte kommunikáció, saját hibák elismerése és vállalása (Őszinteség); az információk és az ötletek megosztása, valamint az őszinte érdeklődés mások iránt és az empátia (Fogékonyság); szavak összhangban vannak a cselekedetekkel, vagy amikor nem engedjük, hogy a pillanatnyi hangulat irányítsa a viselkedésünket (Egységesség); támogató és bátorító hozzáállás (Biztonság); tapasztalat, gyakorlat az adott témában, szükséges képzések megléte, piacismeret és tudás (Képzettség).

Ki felel meg a bizalmi környezet kialakításáért a csapaton vagy a szervezeten belül?

A csapaton, szervezeten belüli bizalom kultúra kialakításáért és megerősítéséért a vezető felelős.

A bizalom szintje egyfajta mérője is lehet a vezetői hatékonyságnak mivel a vezető akkor hatékony, ha a csapatával együtt gyorsan és megfelelően tudnak reagálni a felmerülő problémákra.

Egy ilyen környezetben a csapattagok úgy érzik, hogy bármilyen problémával fordulhatnak egymáshoz és a vezetőjükhöz; megoszthatják a tapasztalataikat, véleményüket. Meghallgatva érzik magukat és visszacsatolást kapnak. Ugyanakkor a kölcsönös bizalmi légkör kialakításának szükséges feltétele, hogy a szervezeti kultúra támogassa és erősítse ezt a fajta működést.

A bizalom kiépítése egy olyan folyamat, amely időt és folyamatos erőfeszítést igényel a vezető részéről. Az érzelmi intelligencia készségek alkalmazása segíti a vezetőt ebben a folyamatban. Az a vezető, aki rendelkezik az EQ 5 legfontosabb készségével (éntudatosság, önszabályozás, motiváció, empátia és társas készségek), képes lesz kialakítani a megfelelő bizalmi környezetet és hosszútávon fenntartani a munkahelyi teljesítményt. Az érzelmi intelligencia készségeinek alkalmazása lehetővé teszi számára, hogy autentikus, motiváló és empatikus vezető legyen, ami hozzájárul a hatékony csapatmunkához és a munkahelyi teljesítmény növeléséhez.

 

Rólam

Konyuhova Natália - Life & Business coach

Konyuhova Natália, közgazdász, life, business, karrier és embodiment coach vagyok. Több mint 19 éves közép- és nagyvállalati tapasztalattal és rálátással rendelkezem a multinacionális és hazai cégek működésére. Abban támogatom az ügyfeleimet, hogy hatékonyan kezeljék a stresszt, fejlesszék a vezetői és VUCA-álló készségeiket. Kiemelt területeim a kiégés megelőzése, érzelmi intelligencia és reziliencia fejlesztése. Célom fenntartható, hatékony és egyszerű megoldásokkal értéket teremteni.

Ügyfeleim visszajelzései