A bizalom 5 alappillére

A jól felépített bizalom növeli az együttműködés hatékonyságát és a produktivitást.

| 2023 júl 13 | Bizalom

Bizonyára mindannyian tapasztaltuk életünk során, hogy mennyire könnyű lehet eljátszani egy gondosan felépített bizalmat és mennyire nehéz helyreállítani ezt. Azonban a bizalom nélkülözhetetlen elem a vezetésben, a szervezeti és a partneri kapcsolatokban, és kritikus fontosságú az eredményesség, a produktivitás, az elköteleződés és a kreativitás szempontjából. Ezért rendkívül fontos, hogy folyamatosan fejlesszük és megerősítsük.

„A bizalmat nem lehet megkövetelni, azt minden nap ki kell érdemelni.” – Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója

A bizalom 5 alappillére

A jól felépített bizalmi légkör segíti a tudásmegosztást, csökkenti a konfliktusok számát és növeli az együttműködés hatékonyságát. Éppen ezért szeretném bemutatni Mike Cope, coach és író a BIZALOM (TRUST) modelljét, amelyet én is igyekszem követni munkám során:

  1. ŐSZINTESÉG (Truthful) – Jellemző-e a kapcsolatra a tisztesség, a becsületesség és a szavahihetőség, s ha igen, mennyire állandó?
  2. FOGÉKONYSÁG (Responsive) – A nyitottság, a mentális megközelíthetőség, az ötletek és az információk önkéntes megosztására való hajlandóság.
  3. EGYSÉGESSÉG (Uniform) – A kapcsolat kiszámíthatósága, megbízhatósága és megjósolhatósága.
  4. BIZTONSÁG (Safe) – Hajlandóság a lojalitásra, a jóindulatra, egymás segítésére, támogatására és bátorítására.
  5. KÉPZETTSÉG (Trained) – Hozzáértés, technikai ismeretek és képességek.

Az öt alkotóelem jelenléte a bizalmi többlet jellemzője. Amennyiben egy vagy több tényező mértéke csökken vagy hiányzik, könnyen előfordulhat, hogy hiány állapot jön létre. A bizalmi tőke bármely területének a csökkenése a teljes bizalmi tőke értékét áshatja alá. Például lehet valaki képzett és hozzáértő, de ha kiderül róla, hogy nem jóindulatú és nem őszinte, akkor nem fogunk tudni benne bízni.

Bizalomhiány

Példák:

  • Vállalat: Egy vezető preferenciákat mutat egyes alkalmazottak irányában, míg másokat háttérbe szorít vagy akár hátrányosan megkülönböztet.
  • Vállalkozás: A vállalkozás nem tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel, nem válaszol az észrevételeikre, panaszaikra vagy kérdéseikre.
  • Coaching: A coach tanácsot ad vagy a nyitott kérdések helyett irányított kérdéseket tesz fel.

A bizalmat alááshatja a nem konstruktív kritika, manipulatív vagy irányított kérdések, ha nem mondunk igazat, hanem azt, amit a másik fél hallani akar (Őszinteség); nem osztjuk meg a szükséges információt, elutasítjuk a másik álláspontját (Fogékonyság);  a következetlenség vagy ha más-más alkalommal különböző dolgokat mondunk vagy csinálunk (Egységesség); ha valakiről tapintatlanul beszélünk, vagy megosztjuk másokkal a ránk bízott titkokat, érzelmi fájdalmat okozunk (Biztonság); nem rendelkezünk megfelelő ismeretekkel egy adott területen, és hiányzik a gyakorlatunk (Képzettség).

Bizalomtöbblet

Példák:

  • Cég: A vállalat biztosít fejlesztői lehetőségeket és képzéseket az alkalmazottaknak.
  • Vállalkozás: A vállalkozás rendszeresen és proaktívan kommunikál az ügyfelekkel, tájékoztatja őket a fejleményekről, változásokról és információkról
  • Coaching: A coach igyekszik ugyanazokat a szavakat használni, amit az ügyfél használ a coaching folyamat során

A bizalmat növelik a nyitott kérdések, tisztelet, őszinte kommunikáció, saját hibák elismerése és vállalása (Őszinteség); az információk és az ötletek megosztása, valamint az őszinte érdeklődés mások iránt és az empátia (Fogékonyság); szavak összhangban vannak a cselekedetekkel, vagy amikor nem engedjük, hogy a pillanatnyi hangulat irányítsa a viselkedésünket (Egységesség); támogató és bátorító hozzáállás (Biztonság); tapasztalat, gyakorlat az adott témában, szükséges képzések megléte, piacismeret és tudás (Képzettség).

Ki felel meg a bizalmi környezet kialakításáért a csapaton vagy a szervezeten belül?

A csapaton, szervezeten belüli bizalom kultúra kialakításáért és megerősítéséért a vezető felelős.

A bizalom szintje egyfajta mérője is lehet a vezetői hatékonyságnak mivel a vezető akkor hatékony, ha a csapatával együtt gyorsan és megfelelően tudnak reagálni a felmerülő problémákra.

Egy ilyen környezetben a csapattagok úgy érzik, hogy bármilyen problémával fordulhatnak egymáshoz és a vezetőjükhöz; megoszthatják a tapasztalataikat, véleményüket. Meghallgatva érzik magukat és visszacsatolást kapnak. Ugyanakkor a kölcsönös bizalmi légkör kialakításának szükséges feltétele, hogy a szervezeti kultúra támogassa és erősítse ezt a fajta működést.

A bizalom kiépítése egy olyan folyamat, amely időt és folyamatos erőfeszítést igényel a vezető részéről. Az érzelmi intelligencia készségek alkalmazása segíti a vezetőt ebben a folyamatban. Az a vezető, aki rendelkezik az EQ 5 legfontosabb készségével (éntudatosság, önszabályozás, motiváció, empátia és társas készségek), képes lesz kialakítani a megfelelő bizalmi környezetet és hosszútávon fenntartani a munkahelyi teljesítményt. Az érzelmi intelligencia készségeinek alkalmazása lehetővé teszi számára, hogy autentikus, motiváló és empatikus vezető legyen, ami hozzájárul a hatékony csapatmunkához és a munkahelyi teljesítmény növeléséhez.

 

Rólam

Konyuhova Natália - Life & Business coach

Konyuhova Natália, közgazdász, business coach, tanácsadó, vállalkozásokat támogató könyvek szerzője. Business coachként fontosnak tartom az önismeret fejlesztését és az erősségek felfedezését. Hiszek abban, hogy ha rendelkezünk megfelelő stratégiákkal, akkor mind rövid, mind hosszú távon tudjuk növelni a saját versenyképességünket, hatékonyságunkat és eredményességünket.

Ügyfeleim visszajelzései